نگاهی جامعه‌شناختی به فیلم‌های حاتمی کیا

نویسنده

  • اعظم راودراد دانشیار گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
چکیده مقاله:

در این مقاله، فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیا با اتخاذ رویکردی جامعه‌شناختی تحلیل شده‌اند. هدف از این تحلیل فهمیدن دو مطلب است: اول این‌که معانی تولید شده در فیلم‌ها چیست و دوم اینکه این معانی چگونه با جامعه معاصر فیلم‌ها و نیز گروهی اجتماعی که حاتمی‌کیا آن را نمایندگی می‌کند ارتباط پیدا می‌کنند. چارچوب نظری این مقاله متاثر از رویکرد بازتاب در جامعه‌شناسی سینماست که مشخصاً با استفاده از نظریه لوسین گلدمن درباره اثر هنری بزرگ و فرد استثنایی، که در حوزه ادبیات طرح شده است، و با تسری آن به حوزه سینما تدقیق شده است. روش تحلیل فیلم‌ها از حیث درک معانی مستتر در آنها تحلیل نشانه‌شناختی و از حیث امکان ارتباط دادن معانی با جامعه معاصرشان نقد برون‌نگر بوده است. در این مقاله فیلم‌های از کرخه تا راین، برج مینو، آژانس شیشه‌ای، روبان قرمز، موج مرده، ارتفاع پست و به نام پدر تحلیل شده‌اند. مسیر حرکت قهرمان فیلم‌های مذکور، که گویی یک نفر است که مراحل متفاوت زندگی خود و جامعه‌اش را طی می‌کند، به شکلی منطقی در لابه‌لای فیلم‌ها دنبال شده است. این تحلیل‌ها نشان دهنده نگرش یکی از گروه‌های جامعه ایران، یعنی گروه‌های بسیجی جبهه رفته زمان جنگ و خانواده‌هایشان است که در جامعه کنونی مورد فراموشی و بی‌مهری قرار گرفته‌اند. هنرمندی که خود مانند این گروه فکر می‌کند، این نگرش را به شکل اثر هنری درآورده است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

نگاهی جامعه شناختی به فیلم های حاتمی کیا

در این مقاله، فیلم های ابراهیم حاتمی کیا با اتخاذ رویکردی جامعه شناختی تحلیل شده اند. هدف از این تحلیل فهمیدن دو مطلب است: اول این که معانی تولید شده در فیلم ها چیست و دوم اینکه این معانی چگونه با جامعه معاصر فیلم ها و نیز گروهی اجتماعی که حاتمی کیا آن را نمایندگی می کند ارتباط پیدا می کنند. چارچوب نظری این مقاله متاثر از رویکرد بازتاب در جامعه شناسی سینماست که مشخصاً با استفاده از نظریه لوسین گ...

متن کامل

نشانه شناختی تصویر زن در سینمای ابراهیم حاتمی کیا

پژوهش حاضر با هدف نشانه شناختی تصویر زن در سینمای ابراهیم حاتمی کیا انجام شده است. فیلم های مورد بررسی چهار فیلم دیده بان، بوی پیراهن یوسف، روبان قرمز و دعوت، از شانزده فیلمی است که این فیلم ساز از 1365 تاکنون در چهار دور? جنگ، سازندگی، اصلاحات و اصولگرایی ساخته است. داده ها با استفاده از روش نشانه شناسی به صورت کیفی به دست آمده‌اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که زنان در فیلم‌های اولیه حاتمی‌کی...

متن کامل

نشانه شناختی تصویر زن در سینمای ابراهیم حاتمی کیا

پژوهش حاضر با هدف نشانه شناختی تصویر زن در سینمای ابراهیم حاتمی کیا انجام شده است. فیلم های مورد بررسی چهار فیلم دیده بان، بوی پیراهن یوسف، روبان قرمز و دعوت، از شانزده فیلمی است که این فیلم ساز از 1365 تاکنون در چهار دور? جنگ، سازندگی، اصلاحات و اصولگرایی ساخته است. داده ها با استفاده از روش نشانه شناسی به صورت کیفی به دست آمده اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که زنان در فیلم های اولیه حاتمی کی...

متن کامل

بررسی و تحلیل پوسترهای سینمای جنگ ابراهیم حاتمی کیا

در این رساله به تاریخچه پوستر، سینما، دفاع مقدس و بررسی سیر تحول پوسترهای سینمایی نگاهی کلی داشته و به تجزیه و بیان تصویری پوسترهای سینمای جنگ ابراهیم حاتمی کیا پرداخته است. هدف از این رساله بررسی و تحلیل کیفیت پوسترهای سینمای دفاع مقدس برگرفته از آثار سینمایی ابراهیم حاتمی کیا، با استفاده از عناصر بصری بود. مطالب این رساله با استفاده از منابع کتابخانه ای، مقالات، مجلات و سایت های اینترنتی گردآ...

رواﺑﻂ ﻧﺴﻠﻲ در سینمای ﺟﻨﮓ اﻳﺮان(باتاکید بر سینمای حاتمی کیا)

رواﻳﺖِﺑﺮرﺳﻲ ﻫﺎی ﺳﻴﻨﻤﺎﻳﻲ از ﺗﺠﺮﺑه ﻣﺸﺘﺮک در ﺧﺼﻮص ﺟﻨﮓ ﻫﺸﺖ ﺳـﺎﻟﺔ ِ ﻫﺎی ﻧﺴﻠﻲاﻳﺮان، ﻣﻮﺿﻮع ﻣﻘﺎﻟﺔ ﺣﺎﺿﺮ اﺳﺖ .         در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺗﻼش ﺷﺪه ﺗﺎ ﺑﺎ اﺗﺨﺎذ روﻳﻜﺮدی ﺳﺎﺧﺘﺎرﮔﺮاﻳﺎﻧﻪ ﺑﺘﻮان ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﺑﺎزﻧﻤﺎﻳﻲ دوﮔﺎﻧﮕﻲ ﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ رواﺑـﻂ ﻧـﺴﻠﻲ)  اﻋـﻢ از :  رواﺑـﻂ درون  ﻧـﺴﻠﻲ و رواﺑﻂ ﺑﻴﻦ ﻧﺴﻠﻲ   (ﭘﺮداﺧﺖ ﻛﻪ در آﺛﺎر ﺳﻴﻨﻤﺎی ﺟﻨﮓ ﺣﺎﺗﻤﻲ   ﻛﻴـﺎ ﺑﺎزﻧﻤـﺎﻳﻲ ﺷـﺪه اﺳـﺖ از ﺟﻤﻠـﻪ : ﻋﻘﻴــﺪه ﮔﺮاﻳــﻲ/...

متن کامل

دین در سینمای دفاع مقدس ؛بررسی سینمای ابراهیم حاتمی کیا و رسول ملاقلی پور

سینمای دفاع مقدس، به عنوان مهمترین تجلی فرهنگی - هنری همسو با گفتمان انقلاب اسلامی، بیشترین قرابت را با فرهنگ پس از انقلاب داشته و در غالب این فیلمها، دین و ارزشهای دینی را دراشکال مختلف به تصویر کشیده است. از سوی دیگر با نگاهی اجمالی به تاریخ سه دهه ای این سینما می توان گفت که بهترین و تاثیرگذارترین فیلم های سینمای دفاع مقدس متعلق به حاتمی کیا و ملاقلی پور می باشد؛ و این در حالی ست که تاکنون ت...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 1  شماره 1

صفحات  -

تاریخ انتشار 2009-05-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023